maanantai 15. huhtikuuta 2013

36. EKAN KONTROLLIN JÄLKEEN

Nyt on sitten ensimmäinen kontrolli takana ja oikeastaan oon ihan hyvillä mielin sen jälkeen. Mulla piti siis olla ensin röntgen 11, lääkäriaika 12 ja 12.50 kipsin ummistus. Rötgeniin piti odottaa aika pitkään, joten sieltä päästiin sitten suoraan kirurgille, joka katto niitä kuvia ja totes, ettei murtumia enää erota kovinkaan selvästi, eli ne on lähtenyt luutumaan. Tämän jälkeen kirurgi pyys mua liikuttelemaan varpaita ja sitten kutitti, että halus varmistaa, että tunto on normaali. Kutittaminen tuntu kun puukon viilloilta varpaissa ja se ei ollut normaali oire, joten kipsin ummistuksen sijaan se otettiin pois ja vaihdettiin.

Kipsi poistamisen jälkeen kipu hellitti ja varpaisiin pystyi taas koskea, luultavasti joku hermo tmv oli painunut ja aiheuttanut tunteen. Mun jalka oli kuihtunut ihan tajuttomasti ja oli ihan hirveen näkönen, mustelmia murtumien kohdalla ja vähän vielä turvonnut nilkan kohdalta. Harmitti oikeen kattoa sitä, kun koko pohje oli niin ruipelo ja voimaton, mutta minkäs sille mahtaa. Kipsi siis vaihdettiin vähän kevyempään ja sirompaan versioon, lasikuitukipsiksi, väriksi valitsin tommosen pirteen neonkeltasen.


Koska entistä kipsiä ei ummistettu, vaan se vaihdettiin kokonaan, niin piti vielä mennä röntgeniin tsekkaamaan, että se on varmasti oikeassa asennossa. Kuvat vielä uudestaan kirurgille ja sieltä sitten saatiin jatko-ohjeet loppukeväälle. Eli siis tämän viikon oon vielä kokonaan keppien varassa, mutta ens viikolla saan alkaa jo varaamaan keppien kanssa vähän painoa tolle jalalle. Seuraavina viikkoina saan kulkea kotona ilman keppejä, mutta koulussa ja ulkona vielä keppien kanssa. Lääkitystä vähennetään nyt aika roimasti, kun pahin on ohi. Kipsi otetaan pois 13.5 ja sen jälkeen vielä pari viikkoa pitää vahvistaa jalkaa, ennen kuin liikuntakielto loppuu ja pääsen vihdoin elämään normaalia elämää! Siihen saakka mun tuki ja turva:



Aattelin myös kirjottaa tähän samaan vähän mietteitä tästä jalasta, mitä odotin ja mitä tuli yllätyksenä ym. Eli siis ensinnäkin, sillon toissa torstaina kun tää tapahtu, niin en oikeestaan aatellu sitä sillo vielä selkeesti, en mä oikeesti tiennyt tavallaan mitä se meinais, koska mulla ei oo ennen murtunut mitään. Aattelin vähän jotenkin vaan silleen "pinnallisesti", että voi hitto, viimenen ponivuos ja toivottavasti saappaita ei jouduta leikkaa ja onneks poni on kunnossa - en ees muista kunnolla.

Kun pääsin kotiin, niin aluks tää meno oli ihan sairaan avutonta, istuminen ja penkiltä nouseminen oli vaikeeta, kaikkeen piti pyytää apua, esim. voitko antaa lasin, tuotko tuolin tähän. Siis joo, mä oon aina vähän ollu semmonen laiska ja toimeeton, mutta oikeesti se kun ei pysty ite tekemään jotain, niin se on todellakin turhauttavaa. Pikkuhiljaa kun alko tää keppeily sujumaan ja keksi keinoja kuljetella tavaroita ja hoitaa hommia, niin alko tuntua siltä, että kyllä tää tästä.

Sitten tossa viikonloppuna taas totuus iski päin kasvoja, yritin kattella kesälle kisoja, niin tajusin, että ei sieltä meinaa mitään löytyä, kaikki on vaan aluekisoja ja 2kk:n tauon jälkeen kaikkihan alkaa alusta, terve taas seura HeC. Yleisestikin mun istunta on varmaan menny aivan järkyttävään kuntoon ja varmaan meneekin se kesä tatsin löytämisessä, me kohta vaihetaan Pojun kaa lajia, aletaa vaa puskailla maastossa! Sen lisäksi koko ajan mopoja näkyy liikenteessä ja viime vuonna mä ootin niin pitkään, että sain kortin, niin aattelin sillo, että sitten ens vuonna pääsee jo keväällä kruisailemaan.... no eipä pääse.

Ylipäätään pitää ite olla koko ajan kauheen tarkkana, pitää tarkkailla ovia ja ihmisiä, ettei kukaan puolivahingossa tuu päälle. Toisaalta mulla on aina kauheen kylmä, niin voin sanoa, että nyt ei oo! Kädet mulla ei oo tullu kipeiksi - eikä tää mun mielestä edes käsissä tunnu vaan kipeen jalan reidessä/nivusessa - mutta tää on kokonaisvaltasesti suht kuntoa kehittävää, jotain positiivista. Ei kait tässä mitään, mä jillailen nyt kotona aika lailla kokonaisvaltasesti, ens viikolla pääsen VIHDOIN tallille, kun porukat ei nyt päästä, enkä tiiä viittisinkö itekään nyt riskeerata, että hyppään vahingossa tälle jalalle ja tää kaikki alkaa alusta.

Mulla on nyt siis aikaa vaikka muille jakaa, niin laittakaapa ihmeessä niitä erikoispostausideoita, oon nyt ihan innokkaana tekemässä hyvistä ideoista postauksia!

20 kommenttia:

  1. Tee sellainen video jossa esittelet sun koululaukun sisällön (:

    VastaaPoista
  2. Voithan sä ponivuosien jälkeenkin kisata Pojulla ?:D

    VastaaPoista
  3. voi tulppu! voit laittaa mulle aina viestii nii voijaa höpistä kaikkee koko päivä ku ei jutella nykyää enää kovi usein nii nyt voijaa taas palata entiseen malliin ja jutella all the time ;)

    VastaaPoista
  4. no niipä:) ! ps. nää menee hyväksynnän kautta

    VastaaPoista
  5. Tuleeks ne myytävät kamat millo? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ainii hitto oon unohtanu kokonaa :D koitan tän viikon aikana saada aikaseks :)

      Poista
  6. Ihanan värinen toi sun paketti :3 Liityin lukijaks.

    VastaaPoista
  7. tuulia näin sut tänää jumbos :D okei joo kiinnosti varmaa xd :D

    VastaaPoista
  8. Mitä tarkottaa kipsin ummistus? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siis kun laitettiin ekana se kipsi niin siihen piti tehdä semmonen viilto, että jos jalka turpoo ensimmäisten viikkojen aikana. niin sitten tohon ois vissiin vedetty semmonen uus "kipsikerros" päälle, että se halkeama/viilto ois ummistunu ja kipsi ois ollu tukevampi:) näin mä ymmärsin, toivottavasti ei oo ihan päin honkia tää mun selitys :D !

      Poista
  9. heppahullussa oli juttu jokersta ja siinä mainittiin pojun nimiXD joo kiinostaa:D

    VastaaPoista
  10. Miltä tuntuu ku on kipsi jalassa? Onks se hiostava, jos sä pidät siinä vielä tota kipsikenkää päällä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no nyt siihen on tottunut mutta aika tönköltä :D ja pidän sitä ja onhan se aika hiostava, mutten pysty kävellä ilman sitä niin pakko pitää :)

      Poista
    2. nii joo, sen kans pystyy sit kävelemäänki. Voitko laittaa tänne kuvan jossa sulla on kenkä kipsin päällä? :D tsemppii!

      Poista