lauantai 6. huhtikuuta 2013

34. RIKKI, POIKKI JA PAKETISSA

Voi vitunvitunvittu! Keskiviikkona kirjoitin tän postauksen alun, mutta en jaksanut julkaista kuvien puutteen vuoksi ja ajattelin vielä postata torstaista samaan postaukseen...

Noniin, nyt on Tenerifflta kotiuduttu ja palattu - valitettavasti - takaisin arkeen. Oli kyllä super ihana paikka ja lämmin viikko, parempia kelejä ei olisi voinut edes toivoa. Toivottavasti teilläkin sujui pääsiäinen kivoissa merkeissä, tännekin alkanut vihdoin se aurinko paistaa!

Tänään sitten mulla oli valkku Pojulla ja voi sitä virran määrää! Jo tarhasta hakiessa oli niiin paljon virtaa, ettei olis meinannut talliin edes kävellen mennä. Tunnin alussa Poju oli ihan villi, vei mua siellä ympäri kenttää ja kulmissa sai pukkikohtauksia, tuntu kun se olis sanonut "hylkäsit mut viikoks, nyt saat kuulla kunnias!". Kun virtaa saatiin vähän purettua ja poni palautettua takaisin ruotuun, niin alettiin tekemään avoja pitkille sivuille; kulmaan voltti ja siitä sitten jatkettiin avossa. Nämä sujuivat ihan ok, kun itse jaksoin vaatia ja olla huolellinen.

Tarja oli käynyt Pojun selässä lomalla ja sanoi, että se on liikaa oikealla ohjalla ja liian tyhjä vasemmalta. Oikeaan kierrokseen vahvistettiin heikkoa vasempaa puolta niin, että otin reilun pidätteen ulko-ohjalla ja irrotin sisäohjalla samalla työntäen sisäpohkeella ponia ulko-ohjalle. Toiseen suuntaan teen tän tavallaan automaattisesti, joten tuntui hassulta ajatella jotain näinkin simppeliä asiaa. Mutta niinhän se menee, kaikki perustuu yksinkertasiin asioihin ja ihan hyvä ajatella vähän tarkemmin mitä tekee milloinkin.

Tänään ei tehty mitään sen kummempaa, tunti meni vaan lähinnä siihen tahdin löytämiseen. Luulin tosiaan, että kaikki olisi unohtunut ja en saisi mitään tatsia poniin, joten siihen nähden tunti meni ihan hyvin. Meillä on jo kenttä sulanut toisesta päästä suurilta osin ja laidoilta uran kohdalta, ihanaa, se kevät oikeesti tulee! Miten teillä on sulaneet kentät vai onko maneesissa ratsastettu talvi? Itse oon ainakin ihan tyytyväinen kenttään, raikas ilma ja huomaa vuodenajat selkeemmin, entäs te?

Torstaina mulla oli siis kuudelta valkku ihan normaalisti ja alkuun poni taas esitteili villiä puoltansa ja oli kuin ruutitynnyriä olisi pidellyt. Alkuverkan jälkeen alettiin tehdä avoja ympyrällä ensin käynnissä ja sitten ravissa, tähän saakka kaikki sujui hyvin, oikeestaan tosi hyvin. Mutta sitten... alettiin tehdä ravista nostoja ja koska ympyrä oli puoliksi kuivaa ja puoliksi vielä sohjoa, niin nostot ja siirtymiset tehtiin kuivalla alueella. Sitten vaan yks ihan normaali ympyrä, kun tultiin sohjoiselta alueelta kuivalle niin ponilta vaan lähti jalat alta. Vedettiin suoraan laukasta kyljelleen ja mä jäin alle.

Muistan vaa kun istuin maassa lätäkössä ja mun nilkkaan sattu niiiiin paljon, poni saatiin kiinni ja se oli ihan märkä ja likanen. Tarja tuli auttaa mut ylös ja mä vaan huusin ja itkin ku se sattu niin paljon. Välillä aattelin et okei, se vaa nyrjähti, eihä siihe ees satu paljoo, mut sit taas se kipu iski. En pystyny varaa painoo jalallle ollenkaa ja mä vaan tärisin ja itkin. Kun kipu ei hellittäny, niin päätettiin lähteä Jorviin ja mut nostettiin autoon. Koko matkan pidin mun jalkaa kojelaudalla ja yritin hengittää, mut olin varmaan säikähtäny niin paljon, et mä vaan tärisin, enkä pystyny keskittyy mihinkään.

Jorvissa mut nostettiin semmoselle sängylle ja kärrättiin käytäviä pitkin. Kaikki lääkärit ja hoitajat kävi kyselemässä mitä kävi ja koko ajan ympärillä kuulu että "tyttö kaatui hevosen kanssa ja jäi alle". Multa otettiin hupparit, kypärä ja saappaat pois, ja  thank god saappaat säily ehjänä, vaikka pahaa se teki, kun toista kiskottiin pois. Housut ne joutu leikkaamaan ja kun sain vihdoin kipulääkettä, niin ne pysty tunnustelemaan mut läpi, mihinkään muualle ei sattunut kun nilkkaan.

Tän jälkeen mua kärrättiin röntgeniin, kipsattavaks ja kaikki koko ajan kyseli mun nimee, että tietäs mun olevan järjissäni. Kun kaikki toimenpiteet oli hoidettu, niin mä pääsin vihdoin omaan huoneeseen. Onneks mun huoneessa ei ollut ketään muita ja sain olla ihan rauhassa. Mun jalka laitettiin korokkeelle ja sihen sattu vielä ihan pirusti. Kun kello alko näyttää 12 niin sain vihdoin ruokaa ja jatkuva tärinä ja vapina alko hellittää.


Jouduin siis jäämään sairaalaan mahdollisten sisäisten vammojen takia ja kirurgin piti katsoa mun nilkan kuvat ja päättää, pitääkö se leikata. Yön nukuin yllättävän hyvin, hoitajat oli kuulemma käyny vaihtamassa mun tippaa ja mä en ollu ees havahtanu. Aamulla opeteltiin fysioterapeutin kanssa keppeilyä ja onnistuin kolauttelemaan mun varpaita portaisiin, voin sanoa että kyllä tuntu. Myöhemmin kirurgi tuli ja kertoi, että mun nilkassa on kolme murtumaa, tai kaksi luuta murtunut ja nivelside jotenkin lohkaissut/nirhaissut jotain luuta, mutta nivelside itsessään on ehjä.

Alun perin mun liikuntakiellon piti loppua 19.5, mutta sitä lykättiinkin 31.5. Tää vituttaa ja paljon, koska tollon olisin vielä ehtinyt alkukesän kisoihin ja päättäreihin opetella koroilla kävelemään ja alottaa skobakausi heti kesälomalla viimeistään ja vahvistaa jalkaa niin, että pääsisin alkukesästä duuniin. Mutta ei niin ei, shit happens and life goes on! Poju on siis täysin kunossa, mutta nyt se pääsee / joutuu lomalle mun kurinpidoista ja se pidetään kunnossa niin, että kun kuski on taas valmis niin sitten mennään.


Mä siis könkkään tän kipsin kanssa seuraavat viisi viikkoa ja käydään kontrolleissa aluksi viikon välein. Kipsin jälkeen saan jonkun kevyemmän paketin ja saa alkaa varata painoa jalalle. Kaikki sanoo mulle, että onni onnettomuudessa, olisi voinut käydä paaaaljooon pahemminkin ja totta se on. Poju olis voinut vaikka katkoo jalkansa ja joutuu piikille, multa ois voinut murtua paljon pahempiakin paikkoja kuin nilkka tai tulla muita vammoja, jos näin piti käydä niin mielummin ny kuin kesällä. Tottahan nuo on, mutta ei se auta tällä hetkellä. Onneks tää on vaan hetkellistä ja oon tainnu saada suuremman henkisen kolauksen, mä luulen.

Ps. kävin torstaina ostamassa Pojulle uuden kisahuovan, hohtavan valkoisen ja paremman kokoisen ensimmäisiä aluekisoja varten. Ja miten kävikään? Oikeesti, arvostakaa sitä mikäli sikäli teillä on kaikki raajat käytössänne, nyt näkee liikkumisen niin eri kantilta. Mä en tiedä, mitä teen tän blogin kanssa loppukevään, kai mä päivittelen, kun käyn tallilla moikkaamassa ponia ja kun mun tila etenee suuntaan tai toiseen. Nyt vaan pidetään peukut ja varpaat pystyssä, ettei tulis enää mitään takapakkia.

52 kommenttia:

  1. Voi ei ihan hirveetä! :( voimii ja paranemisia sulle tosi paljon! ♥ :) onneks ei käyny pahemmin :)!

    VastaaPoista
  2. Oi voi. Toivottavasti paranee pian ja kuntoutus sujuu nopeasti :) voisit tehdä jotain erikoispostauksia nyt sun saikulla olessas :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Ja ois kiva kuulla myös et miten sun jalka lähtee parantuu :)
      Mut paranemisii!!

      Poista
    2. kiitos teille:) no aikansahan se vie, mutta koitetaan nyt parantua... ja erikoispostauksia voisin koittaa tehdä ja niistä saa laittaa ideoitakin:)

      Poista
  3. Voi ei... kurja juttu! Nyt aion ratsastaa liukkailla kentillä varoen, koska toi kaatumisriski on kuin onkin aina olemassa. Toivottavasti paranet nopeasti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon ja terve varovaisuus on aina hyväksi:)

      Poista
  4. Kauhee! :( Voin ite arvata miltä susta tuntuu, koska mulla repes viime keväänä polvesta jotain aika pahasti heppaonnettomuudessa. En joutunu sentään sairaalaan, mut kyl sattu ja sain itekki kepit ja liikuntakiellon -jota en kylläkään noudattanu, vaan nousin hepan selkään köpöttelemään jo parin kuukauden päästä :) Lääkäri oli antanu mulle sellasen tuomion, etten varmaan enää koskaan voi ratsastaa, -mut tässä sitä nyt vaan ollaan- ratsastan normaalisti ja pystyn hyppäämäänki! Koitan vaan tässä sanoa, et vaikka toi saattaa tuntua maailmanlopulta, tai ainaki hemmetin pitkältä ajalta, ni kyl sä vielä pääset ratsastamaan nopeemmin ku uskotkaan! :) Pikaista paranemista <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi eikä, no onneksi kaikki kuitenkin palautui ennalleen? mullekin pitäs tulla jalka ihan entiselleen, kunhan nyt maltan:) ja kiitos paljon tsempistä!

      Poista
  5. Kauheeta, voin uskoo et ärsyttää, pärjäile (:

    VastaaPoista
  6. voi ei paranemisii D:♥ multa on ratsastuksessa murtunut kerran vaan käsi.. voimia♥

    VastaaPoista
  7. Voi eeeii! :( Toivottavasti jalka paranee pian!

    VastaaPoista
  8. Voi ei, inhottavaa lukee tuommosia uutisia ): yritähän parantua! (:

    VastaaPoista
  9. Hui ku säikähdin ku nelli tätä tekstiä mulle ja alisalle luki.. Mut onneks on kaikki sillee okei ja ootte ponin kanssa muuten kunnossa, nyt vaa pikaista paranemista sulle! :)

    VastaaPoista
  10. hui kauhee :o no mut onneks ei tosiaan käyny pahemmin. tsemppiä lparantumiseen(:

    VastaaPoista
  11. Sähän voisit muuttaa tän kevään ajaks lifestyleblogiksi? :) Ois iha huippukivaa silti lukee tätä vaikka sulla kävi kamala tuuri :(
    Paranemisii ja feel your pain bro :) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahah tää kommentti sai mut melkee nauramaan :D ihana! mut ei ny sentää, ei mul omitään tekemistä tällä hetkellä:D

      Poista
  12. oot onneks ninja ja selviit tästä <3!

    VastaaPoista
  13. Kyl sä selviit ja pääset taas Pojun kaa kisaamaan sitten. Paranemisia

    VastaaPoista
  14. ei helvetin helvetti!!! ääääh tää ei oo reiluu.. just teil ku on niin hyvä tatsi tohon menoo ja sit tulee tämmöne paussi. tsemppii ja pärjäile!♥

    VastaaPoista
  15. voi kuinka ärsyttävä toi tapahtuma !:d Mut meijän tallilla on jo kenttä ihan kokonaann sula ja tosi hyvä pohja:) Hypättiinkin jo torstaina ja mulla oli alla vähän samantyyppinen poni kuin poju on:) Riku oli vähän villi ja näytti energiansa kun se on ollu nyt aika paljon alkeistunneilla eikä liiku siellä samalla tavalla. Nyt se hyppi ja pomppi ja kiihdytteli ennen esteitä ja niitten jälkeen.. loppuun kohen meni jo paremmin kun poni alkoi jättämään energiat taakseen(: Oonkin koko talven oottanu hyppäämistä kun tuolla ei oo muuta kuin kenttä eikä talvella voi pahemmin hypätä.. Perjantain tunnilla oli kaatunut leevi. Se ei nostele jalkojaan ainakaan jos siltä ei hirveästi vaadi.. leevi on 163cm köntys suokki. Ridaaja oli vähällä jäädä alle ku leevi meni jotenkin niskoilteen ja siitä kylelleen. :dd

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no hyvä ettei käynyt mitään:) niin, kiva kun kevään myötä saa lisää treenimuotoja myös kentällä menijät:)

      Poista
  16. Tiedän tunteen. Mulla on hevoshommissa murtunut jalka ja solisluu... Solisluu oli helpompi kun pystyi kävelyttää ja juoksuttaa. Voimia! T. pöpin hevosen omistaja

    VastaaPoista
  17. voi sinuu :( voimahali <3
    kai kepit on ny vknlopun aikana pistetty ruotuun? ;)

    VastaaPoista
  18. Voi harmi! :( Tiedän kuinka inhottavaa toi on! Pärjäile!

    VastaaPoista
  19. Voi itku.. :( Pärjäile!
    Me ei laukattu ollenkaan viime tunnilla kentän paskan kunnon takia. kesää odotellessa...

    VastaaPoista
  20. Hui kauhee. Ite en oo mitenkään pahemmin tippunut, mutta joskus sekin saattaa olla edessä. Toivottavasti pääset taas pian Pojun selkään, koska ainakin sillä oli sunnuntaina energiaa, kun sen tarhaa siivottiin (: Ite en ainakaan voisi kuvitella olevani kipsi jalassa noin pitkään, mutta onneksi ei nyt koko kesä mene pilalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin, no tällästähän tää on, ei sille mitään mahda :D hahah voi ponia, pitää tulla moikkaamaan sitä kun saan taas liikkua vapaammin:)

      Poista
  21. Voi eiii! :( mut onneks nyt ei oo vaik joku kesäkuu ni sit ois menny koko kesäki pilalle! Mut tosi harmi et nyt kävi näin ku kisakausi on kuitenki kans aluillaan ja muutenki! :P mut pärjäile!

    VastaaPoista
  22. Harmi, että noin kävi, mutta siis oikeesti! Sulla oli tooosi hyvä tuuri.
    Mut tsemppiä sulle jalan kanssa! :) Voisitko käydä vastavierailulla, jos kerkeät? :)

    http://palapinskunpaivia.blogspot.fi/

    Tää mun blogi uusi, joten ei siellä paljoa mitään ole, mutta mitä nyt noista
    ratsastuskoulun tunneista. :D Liityin muutes lukijakseksi. :)

    TSEMPPIÄ <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon ja juu voin käydä kun tuun koneella käymään:)

      Poista