torstai 14. maaliskuuta 2013

31. MIKSEI MINTUSTA TULE POSTAUKSIA?

Väkisinkin, kun lukijamäärä alkaa olla tätä luokkaa, niin samoja kysymyksiä tulee ja useita. Yksi yleisimmistä on Millon Mintusta tulee postaus vai enkö enää ratsasta ponia ollenkaan? Päätinkin nyt vastata tähän kysymykseen laajemmin ja kertoa teille, miksei Mintusta enää tule niin paljoa postauksia. Toivottavasti tämä selventää edes hiukan ja ymmärrätte asian paremmin.

Ensinnäkin, kun aloitin Mintun vuokraamisen 2009, olin 135cm pitkä, jolloin poni oli minulle jopa hiukan suuri. Noista mitoista olen kuitenkin kasvanut aika paljon, kun nykyään olen 153cm - eli lähes tulkoon 20cm pidempi. Poni kun on 117cm, eikä se enää suurene mun tarpeiden mukaan, niin alkaa jalat pikkuhiljaa olla yhä lähempänä ja lähempänä maata.



Toisekseen Mintulla puitteet eivät ole niin hyvät ympärivuotiseen treenailuun, kenttä on toisinaan tosi hyvässä kunnossa, mutta kun Suomen oloihin kuuluu tämä ikuinen kiusa, talvi, joka vaikuttaa pohjaan joka vuosi erilailla. Tähän saakka puitteet ovat riittäneet, mutta pikkuhiljaa kun mäkin haluan päästä eteenpäin myös "kisaurallani" (jos asian voi näin muotoilla), niin alkaa olla puitteilla suurempi merkitys.

Nyt kun olen alkanut yhä tavoitteellisemmin treenata Pojulla, ei meilläkään riitä aika ja rahat kaikkeen, jostain on luovuttava, vaikkei kuinka haluaisikaan. Lisäksi myös mun isä ratsastaa, nykyään siis samalla tallilla missä Poju asuu, joten siinä on kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Mintulle taas kyydit ovat vaikeammat järjestää, kun sinne on pidempi matka, eikä porukoilla niinkään tekemistä mun tallireissun aikana. Julkiset kyllä kulkee, mutta aina mun lukkari ei tunnu sopivan bussiaikatauluihin - lisäksi kun alan olla niin vanha, etten enää pääse 11-vuotiaan lipulla (kyllä, sillä oon vielä viimekin syksynä kulkenut XD), niin bussilippu alkaa maksaa enemmän, kun itse ponin vuokra.

Luonteeltaan Minttu on varmaan rehellisin ja opettavaisin poni, mitä tuun ikinä tapaamaan. Jos kuitenkin mietitään taas tätä kisaamista, niin mä alan olla jo niin pitkä, että pikkuhiljaa varmaan alkaisin tuomareiltakin tulla vinkkailua, että isompi poni alle. Ja vaikka pääkopassaan Minttu on GP-tason este- sekä koulutykki ja rohkeutta löytyy vaikka muille jakaa, niin alkaa se rakenne ja liike jossain vaiheessa tulla vastaan.



Mintulla on nykyään kaksi uutta vuokraajaa ja ponilla on paljon annettavaa heille. Aluksi mun oli vaikea tottua ajatukseen, että joku muukin ratsastaa "mun" Minttua, mutta lopulta pyysinkin omistajaa hankkimaan uuden vuokraajan, sillä niin se on kaikille parempi. Kaikki mitä poni on opettanu mulle ja mä sille, pääsee käyttöön, jonkun muun hyödyksi.

Minttu on mulle super rakas ja oon tosi kiitollinen ponille ja sen parhaalle omistajalle, että ollaan saatu kulkea näin pitkä aika yhdessä. Mintun ja mun tarina ei oo kuitenkaan vielä loppu, tuskin koskaan, aina mä tuun siellä silloin tällöin käymään, tän kevään/kesän ehkä aktiivisemmin, aika näyttää. Minttu on opettanut mulle kaiken kisaamisesta ja itsenäisesti ratsastamisesta, se on tuonut mut tähän pisteeseen, enkä koskaan tuu unohtamaan sitä. Tekin tuutte kuulemaan ponista vielä, odottakaa vaan kärsivällisesti, kyllä se karvanalle täällä silloin tällöin esiintyy!

27 kommenttia:

  1. Minttu on ihan älyttömän sulonen <3 järkevä pääyös sults, tiiän ite että tuo on vaikeeta!

    VastaaPoista
  2. voi pikku-tuulia siellä ekoissa kuvissa :3

    VastaaPoista
  3. Kiitos Tuulialle kauniista sanoista. Minttu tosiaan taipui Tuulian kanssa sellaisiin suorituksiin, mihin koskaan en olisi tuon ponin uskonut tai edes odottanut taipuvan. Tuulian ja Mintun matka oli pitkä ja kivinen, alku ei todellakaan ollut helppo. Tuulia kuitenkin loi Mintusta loistavan opetusmestarin tuleville ratsastajille, sellainen kun se ei todellakaan vuonna 2009 ollut. Olen ylpeä ja todella KIITOLLINEN, en koskaan uskaltanut odottaa ponille noin itsepäistä, sinnikästä, nöyrää ja vastuuntuntoista vuokraajaa. Mulle oli alusta asti tärkeää myös se, että Tuulian vanhemmat olivat aidosti tukemassa ja oikeasti kiinnostuneita siitä mitä tyttö tekee.

    Olin mukana Tuulian ja Mintun kisoissa, jossa starttasivat viime kerralla. Verkkakentän laidalla kuulin, kun ihmiset puhuivat alkukäyntien aikana "Tuleeko toi poni tähän luokkaan? Hih, vähän se on karvanen, söpö." Jäin siinä kohtaa mielenkiinnolla odottamaan, kun tiesin, että Minttu oli viimeiset kaksi viikkoa ollut kunnon treenissä. Tuulia keräili ohjat käteen, alkoi verrytellä. Keskiravien kohdalla samat ihmiset avasivat jälleen suunsa "OHO, kato ton ponin keskiravia! Nyt se laukkaa, ompa pienellä ponilla hieno laukka." Voin kertoa, että omistajan hymy nousi jälleen korviin, niin kun joka kisoissa, vaikka olisi tullut kuinka hylky tai muuta. Joka kerta tuntui hienolta nähdä se pieni mammanmussukka ihan oikeissa kilpailussa. Hah.

    Minttua ei lasketa mihinkään hienojen ponien kategoriaan mitenkään päin. Sillä on maailman suurin sydän, jolla se pystyy suorittamaan hienon ponin elkein omassa kategoriassaan. Koska Mintun elämäntehtävä on kuitenkin olla lemmikki ja rakas poni on Tuulialta hienoa ja todella kunnioitettavaa, ettei hän omissa kilpahuuruissaan edes yritä lähteä taivuttamaan Mintusta yhtään sellaista irti, mihin Mintun ei edes tarvitsisi pystyä.

    Mintulla on kuitenkin tekstistä poiketen tällä hetkellä vain yksi vuokraaja, toinen on hiljaisessa haussa. Mihinkään yleisille markkinoille en aio ilmoitusta laittaa, koska en jaksa sitä juupas-eipäs toimintaa, joten mikäli tätä kommenttia lukee joku sopivan kokoinen ja vastuuntuntoinen nuori, jonka vanhemmat ovat myöntyväisiä ponin vuokraukseen, voi minuun ottaa yhteyttä sähköpostitse minskik@gmail.com. Minttu asuu Vihdissä pienellä kotitallilla, mistä ei kummempia hienouksia löydy.

    T. Omistaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. minna älä itketä mua:( kiitos <3 ei kai tähän muuta voi sanoa :(: sillä todellakin on maailman suurin sydän <3

      Poista
  4. Kukaan tuskin Mintulla menee yhtä hyvin kun sä :D
    Meetkö Mintulla perraan ens kesänä leirille ?

    VastaaPoista
  5. Noi pari ekaa kuvaa on niiiin söpöjä :D♥ Paljon muuten se aikusten lippu mintun luokse maksaa?

    VastaaPoista
  6. ääää, Tuulia tää oli jotenki liikuttava ! Sit toi pidempi kommentti, mulki alko tulla tippa linssii.. Ootte nii hiton hyvä pari et muaki harmittaa möhöö :( No mut saat olla kyl ylpee ku oot saanu Mintusta noin paljon irti, huomaa ponista, et tykkäs oikeesti työskennellä sun kaa ja toimi sun kans tosi näppärästi, niin hieno pari ootte ♥ Ja tietenki tuutte aina olemaan, mä tästä meenki kattoo noit sun vanhoja Mintti videoita tubeen.. Neki on nii ihanii !! :D Mut onnee kans sulle ja pojulle tulevaisuutee hihi tää oli kiva postaus ja kerto monipuolisesti kaiken, plus kuvat piristi postausta kivasti ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitos teile, tämmöset kommentit saa todellakin hymyn huulille :)

      Poista
  7. ♥! btw ollaa just matkalla Vihtiin, ollaan perillä tunnin päästä (: Tosin laskettelu puuhiin, mutta oishan se ihan hirrveen ihanaa joskus Vihdissäkin ridailla ! Varsinkin Mintun kaltaisella ponilla! Mutta, turhaan haaveilen (: Hyviä jatkoja teille kaikille!

    VastaaPoista
  8. Todella fiksusti ajateltu ja kirjoitettu, hyvä päätös vaikka varmaan vaikea. :)

    VastaaPoista
  9. Söpö minttu :) ootte niin hieno pari !

    VastaaPoista
  10. edelleenki menee toi teksti aina vaa iha tunteesee <3 muistan viel kuinka sä kerroit mulle ekan kerran mintusta :33 olin ehkä maailman kateellisin ihmine! Ja vieläpä sait pienestä pallerosta niin upeen ponin... oot kyllä ihan mahtava ku aattelet ponin parasta vaikka tiiän kui paljo sulle merkkaaki <3 ootte ihanat!

    VastaaPoista
  11. Voih, teit kyllä varmaan ihan oikean päätöksen molempien parhaaksi, vaikka tekeekin kipeää, sillä ootte Mintun kanssa niin söpöjä yhdessä! ♥ btw ihana ulkoasu! :o :)

    VastaaPoista
  12. kui iso toi este on tossa kuvassa ? :)

    VastaaPoista
  13. Vastaukset
    1. ja lehmät lentää ... :D faktoja on nuo sentit vaikka kuinka yrittäisi silmänsä ummistaa ja jalustimia lyhentää :/

      Poista